GESL

Keio University

Graduate School of Media and Governance / Graduate School of Science and Technology

Global Environmental System Leaders Program

慶應義塾大学大学院 政策・メディア研究科/理工学研究科 グローバル環境システムリーダープログラム

Keio University

Graduate School of Media and Governance / Graduate School of Science and Technology

Global Environmental System Leaders Program

JP EN
KEIO
JP EN
KEIO
  • TOP
  • プログラム

グローバル環境システムリーダープログラムの目的

我々人類は、地球上において覇権を握る生命体として、地球規模での自然および社会環境の永続的維持、改善を最重要な使命として実現しなければならない状況に直面しています。その永続的環境維持・改善のために必要なものは、個々の人間の環境への意識と知識に加えて、環境維持・改善のための技術的システム、社会的システム(社会ルール)の設計・構築能力を基礎とするリーダーシップの実現です。本プログラムは、地球規模での環境の永続的維持と改善の実現をリードするために必要な意識、知識、技能を有し、地球規模の環境を対象とした技術的システム、社会的システムを設計・構築する“グローバル環境システムリーダー”の養成を目指すものです。現在および近未来の地球環境の永続的な維持と改善をリードする専門家として、全地球的な規模での環境への視野と高い意識と知識を持ち、さらに、技術的システム、社会的システムの両者の設計・構築を行うことができる人材の養成は不可欠であり、それを実現する博士教育システムの構築は緊急を要します。本グローバル環境システムリーダープログラムは、世界を牽引するリーダーを養成する大学院教育拠点を形成し、“グローバル環境システム”大学院教育拠点として、国際的な高水準大学・研究機関、および、環境問題を抱える地域の国際的大学・研究機関との国際産・学・NPO連携研究指導体制を確立し、グローバル環境システム構築の国際的なリーダーとなる人材の育成を目指します。最重要のミッションは、必要となる意識、知識および創造的技能を育む3軸の“環境価値生成プロセス”を構築し、そのプロセスを社会へ広く伝搬することにあります。

  1. 技術システム(メカニズム)と社会ルール(社会ルールの立案能力を有した大規模システム技術、および、環境システム技術の知識・技能を有する環境政策の立案)の連結による価値生成
  2. 緩やかな環境変化対応と急激な環境変化への対応能力の連結による価値生成
  3. 実空間と情報空間の連動機構の構築による価値生成
本プログラムは、多様な環境問題を対象として、科学技術基盤と社会ルール立案基盤の両者を有し、国際社会を先導できる人材を、政策・メディア研究科、理工学研究科、国際研究機関が協力してグローバル環境システムリーダーとして育成し、国際社会への貢献を目指します。

GESLパンフレット ダウンロード

PURPOSE OF GLOBAL ENVIRONMENTAL
SYSTEM LEADERS PROGRAM (GESL)

Humankind faces its most significant and important mission; we must endeavor on a global scale to perpetually restore and improve our natural and social environments. In this end, our society needs individuals with knowledge and awareness of environmental issues and leaders with the potential to drive our ability to design and build the technological systems, social systems, and rules to achieve recovery and improvement. This program is aimed at developing global environmental system leaders with the knowledge, awareness, and skills to achieve such perpetual recovery and improvement of the global environment and the initiative to drive the innovation of technological and social systems for the world’s natural and social environments. It is imperative that we realize a new upbringing program to develop environmental leaders able to lead the recovery and improvement of the Earth’s environment now and in the future, leaders who bring a global perspective to environmental issues, and leaders who can bring to fruition both the technological and social systems we need. This program also aims to be the hub for world-class postgraduate education to develop leaders who have what it takes to lead the world. We endeavor to generate momentum to expand this nucleus of postgraduate studies in global environmental systems around the world, establishing a broad-based system of research supervision based on partnerships between International Academia-Industry-NPO Collaborative Advisory Group that incorporates international universities and research institutions from around the world, especially including universities and research institutions in regions with environmental issues. Through these initiatives, we seek to produce graduates who can serve as international leaders in the creation of global environmental systems. It is essential to build environmental-value-generation processes founded on the three pillars—that is, knowledge, awareness, and creativity—needed to achieve that goal, and to share those processes throughout society.

  1. Generation of environmental-values by combining technological systems/   mechanisms with social rules (i.e., large-scale systems with the capacity to   formulate social rules and plan environmental policies that incorporate   knowledge and skills related to environmental system technologies).
  2. Generation of environmental-values by combining the ability to respond to   gradual environmental change with the ability to respond to sudden   environmental change.
  3. Generation of environmental-values by establishing integrated systems and   mechanisms that combine real and virtual spaces.
This program seeks to make a genuine contribution to the international community by fostering global environmental system leaders with the capability to lead the world and deal with multifaceted environmental issues based on a bedrock of science and technology and a foundation for formulating social rules. We endeavor to achieve this through close cooperation between the KEIO Graduate School of Media and Governance, the KEIO Graduate School of Science and Technology, and other international research institutions.

GESL Pamphlet Download

コーディネーター挨拶の図版

グローバル・キャリアの人材育成をシステマティックに行う国際協働博士課程教育です。

An international-collaboration based innovative doctoral program for systematically developing global environmental system leadership

GESLプログラムコーディネーター 清木 康 政策・メディア研究科 教授
GESL Program Coordinator Yasushi Kiyoki Professor, Graduate School of Media and Governance

日本の博士課程教育ではグローバルな人材の育成を目指し、さまざまな取り組みを行っていますが、グローバルな素養の獲得については、個人のポテンシャルに大きく依存しているのが現状です。そこで本プログラムは、国際産・学・NPO連携研究指導体制、国際トレーニング制度、遠隔コラボレーションシステムを大学院教育の3本柱として、グローバル人材育成のシステマティックな実現を目指します。具体的には、環境関連科目を中心としたカリキュラムに加えて、修士課程では3ヵ月、博士課程で通算6ヵ月の海外連携機関へのインターンシップを履修科目に組み込み、その際の海外への渡航のための支援なども行っていきます。そして社会制度の立案能力と、科学技術基盤(メカニズム)を兼ね備えたグローバルな人材を育成します。実際、国際的な研究機関などで活躍するためには、技術的な素養に加えて、社会制度の構築も求められます。複雑な環境問題を高度な専門知識と広い視点で解決するためには、このふたつの基礎力と実践が必要不可欠です。政策・メディア研究科と理工学研究科の合同により本プログラムを立ち上げた理由も、そこにあります。慶應義塾大学の創設者、福澤諭吉の精神である「独立自尊」。社会風潮に迎合することなく、自分の意思で、自分の思いを社会に還元すること。現行にとらわれることなく、新しい時代の道を切り拓くグローバル環境リーダーは、まさに福澤諭吉の精神を継承していくものです。

Doctoral education in Japan implements a range of initiatives with the aim of fostering global leaders. Currently, career development of personal globalization is often dependent on the potential of individual students. This program realizes systematic global leaders development with International Academia-Industry-NPO collaborative systems as the three pillars of graduate education. In particular, internships in foreign partner institutions are required during a master's course and a doctoral course. It develops global leadership endowed with both a solid base in scientific and technological mechanisms and social-system planning capabilities. These mechanisms and capabilities and knowledge are essential in order to solve complex environmental issues with advanced expertise and broad perspectives. This is the essential reason the Graduate School of Media and Governance and the Graduate School of Science and Technology have jointly established this program. Keio University’s founder, Yukichi Fukuzawa, had a spirit of “independence and self-respect ”. Global environmental leaders who put forth their intentions and thoughts into society without pandering to social trends and who pave the way for a new era without being bound to current social situations have certainly inherits the spirit of Yukichi Fukuzawa.

グローバル・キャリアの人材育成をシステマティックに行う国際協働博士課程教育です。

Fostering global leaders who possess social visions and sensitivity as well as advanced expertise

GESL理工学研究科コーディネーター 植田 利久 理工学研究科 教授
GESL Coordinator in
Graduate School of Science and Technology Toshihisa Ueda Professor, Graduate School of Science and Technology

約7割の学生が大学院へ進学している理工学研究科は、今までにも高度な専門性を持った技術者、研究者を数多く輩出してきました。しかし従来の理工学研究科の思考だけでは、今後の環境問題を解決することはできないと考え、今回、政策・メディア研究科と合同で本プログラムを立ち上げました。環境問題を解決するためには、自らの専門分野に加えて、社会的な感性・思考が必要であり、政策・メディア研究科はそのスキルを有しています。両研究科は異なった学問体系をもっており、視点や方法論が違います。さまざまな価値観が交錯する複雑な環境問題をひとつのフレームワークだけで考えていると、本質的な解決にならないこともあり、その意味でも両研究科の視点を学べることは大きな意味を持っています。また1学年19名に対して、両研究科および、海外連携大学の計24名の教員が研究指導する密度の濃いプログラムも大きな特長です。この他にも、環境問題を抱える地域の大学や国際的に高水準の大学・研究機関などの専門家から指導も受けられるので、学生はグローバルで、実践的なフィールドを体験できます。本プログラムは国際的な指導体制、国際トレーニング制度、高度リモートコミュニケーションシステムなど、独自のグローバルな教育環境を整えており、今までにない大学院教育が実現できると自負しております。学生がこのシステムを十分活用し、しっかりと取り組めば、学位取得後にはグローバルな視点で環境問題に立ち向かう人材として活躍してくれるものと期待しています。

The Graduate School of Science and Technology, where approximately 70% of students proceed to graduate education, has produced many engineers and researchers with advanced expertise. However, it is thought that they cannot solve future environmental issues simply with the traditional training of the Graduate School of Science and Technology; thus, this program has been jointly launched with the Graduate School of Media and Governance. In order to solve environmental issues, students require social sensitivity and consideration. Both graduate schools have different academic systems, perspectives, and methodologies. If complex environmental problems consisting of an interplay of various values are considered within a single framework, essential solution may not be found. In this sense learning the perspectives of both the Graduate School of Science and Technology and the Graduate School of Media and Governance will offer more applicable skills. In addition, a major feature of this program is that acceptance is limited to 19 first-year students who will undertake an intensive program. During this program, they will receive close research guidance from a total of 24 faculty members in the both graduate schools and affiliated overseas universities. Students will also receive guidance from experts from regional universities who deal extensively with environmental issues and internationally reputable universities and research institutions. Students can thus experience practical fields from global perspectives. This program boasts a unique global educational advanced remote communication systems that facilitate an unprecedented level of graduate education. If students firmly engage in the program and take full advantage of these systems, I am sure that they will be able to become active human resources tackling environmental issues from a global perspective after earning their degree.

プログラムの概要の図版
figure:overview of program
プログラムの特徴
figure:features of program

GESLプログラムの3本柱

Three Pillars of GESL Program

GESLプログラムの特徴は、国際産・学・NPO連携研究指導体制のもと、国際的な高水準大学・研究機関、および環境問題を抱える地域の国際的大学・研究機関との、遠隔と対面との融合による国際トレーニング科目を実現する点にあります。また、遠隔地の研究者とリアルタイムに共同作業を行う遠隔コラボレーションシステムにより、海外研究者と常に国際的フィールドで切磋琢磨する環境を実現しています。本プログラムでは、”実環境空間”の監視・制御を対象としたハードウェア技術と、”情報環境空間”において、環境変化の原因・影響を計量するICTを連結・連動させ、平常時に緩やかに進行する環境変化を検出し中長期的変化に対応する能力、緊急時に環境へ急激なダメージを与える変化への即時対応能力を備えるグローバル環境を設計・構築する人材を育成します。この2種類の変化を対象とした環境システムと社会ルールの両者の設計能力と知識を有し、技術と社会ルールを統合した分野横断的なグローバル環境システムを創出する人材を養成します。

This program aims to offer students an international training course under a collaborative study guidance system involving International Academia-Industry-NPO Collaborative Advisory Group. The course is conducted through a mix of remote and face-to-face engagement with both high-level international universities and research institutions, and also with international universities and research institutions in regions with environmental problems. In addition, real-time collaborative research with researchers in remote locations is conducted through the remote collaboration system. This system creates an environment in which students can apply themselves daily in the international field and build relationships of friendly competition with overseas researchers. The program aims to foster human resources who can link hardware technology for monitoring and controlling a “Real Environmental Space” with ICT technology that quantifies the causes and effects of environmental changes in an “Information Environmental Space,” and who can design and formulate new global environmental systems. Such systems would be able to detect gradual changes in the environment during normal times and use this information to respond to mid- to long-term environmental changes; in addition, they would build the capacity for immediate response to changes in emergency situations that bring sudden damage to the environment. These human resources will have the design skills and knowledge relating to environmental systems and social rules that target the two types of environmental change mentioned above (slow and rapid change) and also the social rules concerning environmental issues. Such men and women will also create global, multidisciplinary systems that integrate technology and social rules.

  • 国際産・学・NPO連携研究指導体制を見るためのボタン
  • 国際トレーニング制度を見るためのボタン
  • 遠隔コラボレーションシステムを見るためのボタン
  • INTERNATIONAL ACADEMIA-INDUSTRY-NPO COLLABORATIVE  ADVISORY GROUP
  • INTERNATIONAL TRAINING SYSTEM
  • REMOTE COLLABORATION SYSTEM

国際産・学・NPO連携研究指導体制を見るためのボタン

INTERNATIONAL ACADEMIA-INDUSTRY-NPO COLLABORATIVE  ADVISORY GROUP

海外機関との連携・交流ネットワークの図版

海外機関との連携・交流ネットワーク

International Collaborative Education and Research

国際産・学・NPO連携研究指導体制は、国際的な高水準大学・研究機関および環境問題を抱える地域の国際的大学を加えた3名以上の教員・専門家から構成される指導体制を組織し、日常的に密に研究指導を行うものです。遠隔コラボレーションシステムを用いた海外との連携研究指導ネットワークにより、入学から卒業後のフォローまで一貫し、日常的に国際的な接点を持った研究指導体制を確立し、分野横断的かつ実践的なグローバル環境システム創出のリーダーを育成します。この一貫したシステムにより、学生は国際的な研究・教育環境の中で、実環境空間と情報環境空間を横断する実践的なグローバル環境システムの設計・構築について知識・技能・設計能力を修得し、グローバル環境システム創出のリーダーを目指します。

The International Academia-Industry-NPO Collaborative Advisory Group comprises more than three lecturers/experts from high-level international universities and research institutions and international universities and research institutions in regions with environmental problems. The group members share a close-knit relationship and conduct teaching and research. Through the international collaborative advisory network that makes use of the remote collaboration system, the International Academia-Industry-NPO Collaborative Network establishes a teaching and research system that is consistent from the freshman level to post-graduation follow-up and involves worldwide interaction on a daily basis. Thus, the network will foster leaders who can create multidisciplinary and practical global environmental systems. Making use of this coherent system, students can acquire the knowledge, skills, and research capabilities to design and build practical global environmental systems that span Real Environment Space and Information Environment Space and aspire to become leaders who create global environmental systems.

閉じるボタン

国際トレーニング制度を見るためのボタン

INTERNATIONAL TRAINING SYSTEM

フィールドワーク/インターンシップ科目履修のプロセスの図版

フィールドワーク/インターンシップ科目履修のプロセス

本プログラムでは、修士課程では3ヶ月、博士課程で通算6ヶ月の海外フィールドワークとインターンシップを実施することが必修となっています。修士課程の段階から海外経験を積んでいくことで、国際感覚に優れた人材育成を行います。派遣先としては、米国・プリンストン大学、英国・ケンブリッジ大学、フィンランド・タンペレ工科大学、国連環境計画(Asia Pacific Adaptation Network:APAN)の4連携機関の他、タイ・国立電子計算技術センター(NECTEC)、ドイツ・マックスプランクプラズマ物理学研究所、インドネシア・スラバヤ工科大学(EEPIS)、ベトナム国家大学、アジア工科大学院(AIT)など多数あり、継続的に拡充しています(現在21大学・研究機関)。

figure:Fieldwork / Internship study process

Fieldwork / Internship study process

In this program, master's and doctoral candidates are required to complete fieldwork and internship abroad for three months during the master's course and a total of six months during the doctoral course. Individuals grow to possess international perspectives as they begin gaining overseas experience while in the master’s program. In addition to four partner institutes, including Princeton University in the United States, the University of Cambridge in England, Tampere University of Technology in Finland, and the United Nations Environment Programme (Asia Pacific Adaptation Network, or APAN), numerous locations for study exist, such as the National Electronic Computer Technology Center (NECTEC) in Thailand, the Max Planck Institute for Plasma Physics in Germany, the Electronic Engineering Polytechnic Institute of Surabaya (EEPIS) in Indonesia, Vietnam National University, and the Asian Institute of Technology (AIT) in Thailand. Currently, 21 universities and research institutes exist, and the list continues to grow.

フィールドワーク/インターンシップ科目履修のプロセス

Fieldwork / Internship study process

  • 環境情報システムプロフェッショナルの図版
  • グローバル環境政策プロフェッショナルの図版
  • 環境科学技術・政策プロフェッショナルの図版
  • 大規模環境システムプロフェッショナルの図版
  • figure:Environmental Information System Professional
  • figure:Global Environmental Policy Professional
  • figure:Environmental Technoscience and Policy Professional
  • figure:Large-Scale Environmental System Professional

閉じるボタン

遠隔コラボレーションシステム体系図を見るためのボタン

遠隔コラボレーションシステム体系図の図版

Web上で直観的に3Dデータを操作・編集できるシステムと遠隔会議システム、マルチメディア共有・分析・可視化システムを用いて、国際トレーニング先機関の教授・研究者と日常的・継続的に研究プロジェクトを推進し、研究指導を受けることができます。データ分析結果やリアルタイム・センサデータの解析、自然環境シミュレーション、機器の機能や組立工程の共有・可視化など、環境研究に関する情報・知識・データの集約と共同作業が可能です。

閉じるボタン

REMOTE COLLABORATION SYSTEM

figure:Diagram of the remote collaboration system

Diagram of the remote collaboration system

Students continuously develop their research projects by interacting with professors and researchers from international training organizations using a system that can intuitively operate and edit three-dimensional data over the Web, a remote conference system, and a system for multimedia sharing, analysis, and visualization. Students will be able to consolidate information, knowledge, and data concerning environmental research and perform joint work such as examining the results of data analysis and real-time sensor data, natural environment simulations, and the sharing and visualization of apparatus functions and assembly processes.

閉じるボタン

プログラムの概要

コーディネーター挨拶